• image
  • قسم الشؤون العلمية والعلاقات الثقافية

    ارشيف قسم الشؤون العلمية والعلاقات الثقافية                                     

  • image
  • الدراسات العليا

      نشاطات ارشيف الدراسات العليا الرؤيا والرسالة والاهداف:   يرجع تأسيس القسم الى تأسيس الجامعة التكنولوجية عام 1975 ويعد قسم الدراسات العليا  احد اهم الاقسام الادارية الحيوي لرئاسة الجامعة منذ تأسيس الجامعة وبرزت اهميته من خلال الاعمال التي ينجزها  حيث يتابع كل ما يتعلق بطلبة الدراسات العليا كذلك من خلال مايقوم به من اعمال من استلام العديد من الكتب من الوزارة والوزارات والجامعات الاخرى والاجابة عليها الرؤيا والرسالة والاهداف : الرؤيا :يعمل القسم منفرداً في مجال تخصصه الاداري وهو انجاز كافة متعلقات الدراسات العليا  حيث يمثل حلقة الوصل ما بين الاقسام و ما بين الوزارة للنهوض بمستوى الدراسات العليا بما يخدم الجامعة ويرتقي بمستواها العلمي   الرسالة :تغطية الاقسام والدوائر والمراكز كافة بالكتب الرسمية التي تتضمن التعليمات والقوانين الخاصة بالدراسات العليا والكتب الموجهة من قبل الوزارة   الأهداف : يهدف قسم الدراسات العليا التنسيق مع بقية الاقسام والدوائر والمراكز حيث يمثل حلقة الوصل  في الجامعة بين الوزارة والاقسام الهندسية والعلمية التابعة للجامعة. كذلك يهدف القسم الى انجاز كافة معاملات طلبة الدراسات العليا داخل العراق دبلوم عالي - ماجستير - دكتوراه المستمرين والخريجين من خلال اتباع اليات عملية رصينة للنهوض بالواقع الاداري لها* اتباع كافة الوسائل لتوفير متطلبات الدراسات العليا وحل جميع المعرقلات التي قد تواجه الطالب اثناء الدراسة

  • image
  • الترقيات العلمية

    اللجنة المركزية للترقيات العلمية ان الترقية العلمية استحقاق لكل تدريسي قد اكمل متطلبات الترقية العلمية المنصوص عليها في تعليمات الترقيات العلمية النافذة ومن اجل تحقيق ذلك اعدت الجامعة التكنولوجية دليل الترقيات العلمية لتعريف تدريسي الجامعة بمواد تعليمات الترقيات العلمية وكيفية تنفيذها. وانجزت اللجنة المركزية للترقيات العلمية بالتعاون مع مركز تكنولوجيا المعلومات النافذة الالكترونية والتي تمكن طالب الترقية العلمية متابعة تقدم معاملته الكترونيا. ان الجامعة التكنولوجية والتي تضم أكاديميين ذوي اختصاصات متنوعة ملتزمة بتنفيذ البرنامج الحكومي وتحقيق التنمية الأكاديمية لتصبح مؤسسة بارزة من خلال متابعتها للتقدم العلمي للتدريسيين فيها. ان الترقية العلمية تسهم في تحفيز التدريسيين على نشر البحوث في المجلات العلمية الرصينة والذي يعزز موقع الجامعة التكنولوجية بين الجامعات العالمية وتجلى ذلك من خلال دخول الجامعة التكنولوجية ضمن التصنيف العالمي للجامعات. ان اللجنة المركزية للترقيات العلمية في الجامعة التكنولوجية تعمل على انجاز معاملات الترقيات العلمية لتدريسي الجامعة والمحالة اليها من الجامعات الاخرى وفق التوقيتات الزمنية المحددة وبدقة عالية استنادا الى تعليمات الترقيات العلمية النافذة وبما يحقق طموحات التدريسيين لنيل المراتب العلمية. ⊗ نشاطات الترقيات العلمية ⊗ جلسات الترقيات العلمية ⊗ اللجنة المركزية للترقيات العلمية ⊗ الاستمارات ⊗ الدليل                                  

Explore

Contact us

Contact us by e-mail

  عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.                            

                            

Activities

Below is a summary of the activities of the department:

1. Eifadat (inside and outside Iraq): It is an important and fundamental aspect of the development of various scientific knowledge. It includes participation in scientific seminars, workshops, conferences, seminars, specialized research and participation in cultural and scientific events of interest to the university.

2. Scholarships for obtaining the higher certificates of the master's and doctoral studies and for the various engineering and scientific specialties for the various university departments according to the actual need and according to the scientific plans of the university.

3. Scholarships granted to Iraq in accordance with the agreements concluded with universities and Arab and international organizations to obtain higher certificates and various disciplines.

4. Vacations for obtaining the higher certificates of the Masters and PhD studies according to the actual need of the University and according to the powers granted to it in order to fill vacancies and update the required competencies.

5- The scientific time for the teaching staff to complete scientific research outside of Iraq.

6. Research studies and research missions for postdoctoral students who receive a PhD degree, including short and long term studies, according to the regulations and instructions approved by the Ministry of Higher Education and Scientific Research.

7. Lending the services to teachers and providing the Arab universities with the teaching capacity of our university.

8. Implementation and completion of scientific research projects by training and development of teaching staff outside of Iraq according to the program of the ministry for holders of higher degrees from inside Iraq did not travel abroad to access and benefit from modern technologies to expand scientific and cultural benefits.

9. Implementation of the ministerial program for research missions for master's and doctoral students as well as professors supervising the students where the candidates for graduate studies of research missions in the event of completion of 25% of the completion rate of research in Iraq.

10. Implementation of the program to develop the competencies of the employees of the technicians and administrators who wish to obtain higher certificates in the preliminary studies, the program of the channel Almtaimin for the certificate of preparatory and diploma to obtain the degree of bachelor in and outside the university.

11. Contract agreements and memorandums of understanding inside and outside Iraq with different Iraqi, Arab and foreign universities and follow up their activation.

12. Contribution and participation in the activities and activities of international organizations and the Union of Arab Universities and Islamic Universities.

13. Completing and following up the annual scientific plan of the university.

14. Follow-up of the university curriculum.

15. Implementation and follow-up decisions and recommendations of the Scientific Committee for University Affairs.

16. Follow-up and coordination of training and development courses for members.

17. Follow up the joint work program with universities and other sectors in the country and send it periodically to the headquarters of the Ministry of Higher Education and Scientific Research.

18. Follow-up and implementation of science day programs, university day, university badge.

19. Follow-up and coordination of the work of the committees associated with the department, namely, the Human Rights Committee, the Committee for Psychological and Educational Supervision, the Committee for Granting Academic Vacations, the University Committee for Scientific Affairs.

20. To contribute effectively to the preparation of some scientific and cultural conferences of the University.

21. Follow up the process of writing, translating and supporting books in addition to the patent granted to teaching and employees of the university.

22. Coordinating computer literacy courses for university employees organized by the Center of Electronic Computing.

23. Program for the rehabilitation and training of employees of Iraqi universities in the framework of the Qatari grant to send Iraqi teachers to different international universities.

24. Participation in conferences held by the university, scientific departments and centers.

الاعلانات والاحداث القادمة

08 تشرين2/نوفمبر 2021
  اعلان اقامة ورشة تدريبية بناءاً  توجيهات
08 تشرين2/نوفمبر 2021
اعلان دورة تدريبية برعاية السيد رئيس الجامعة
24 تشرين1/أكتوير 2021
  برعاية السيد رئيس الجامعة التكنولوجية المحترم
Top